Brak gotówki na wkład własny? Sprawdź jakie są inne rozwiązania
Zgodnie z Rekomendacją S Komisji Nadzoru Finansowego począwszy od stycznia 2014 minimalny wkład własny wymagany dla osób biorących kredyty hipoteczne co roku zwiększał się o 5 punktów procentowych. W 2014 r. wynosił min. 5%; w 2015 r. – 10%, a do końca bieżącego roku - 15%. Początek 2017 r. przyniesie podwyżkę o kolejne 5 punktów procentowych – do 20%. Przy aktualnych cenach nieruchomości, wkład własny to zwykle kilkadziesiąt tysięcy złotych, czyli niemała kwota. Nie można się dziwić, że wielu może mieć problem z jej uzbieraniem, szczególnie, że nie może pochodzić ona z kredytu czy innej pożyczki gotówkowej. Muszą to być zasoby zebrane osobiście przez osobę kupującą cztery kąty. Czy oprócz tradycyjnego wkładu pieniężnego bank uzna inne rozwiązania?
Źródło: pixabay.com
Środki z Indywidualnego Konta Emerytalnego
Jeśli dbasz o swoją przyszłość i regularnie gromadzisz środki na emeryturę, to masz szczęście! Banki zaliczają oszczędności zgromadzone na Indywidualnym Koncie Emerytalnym czy Indywidualnym Koncie Zabezpieczenia Emerytalnego do wkładu własnego. Przypomnijmy, IKE może założyć każdy, kto ukończył 16 lat, a środki na nim muszą być gromadzone indywidualnie. Nie możemy zatem korzystać z niego wspólnie z małżonkiem czy dzieckiem. Roczny limit wpłat na to konto wynosi 300% prognozowanego na dany rok kalendarzowy przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Z kolei maksymalna kwota, jaką możemy wpłacić na IKZE, czyli kolejną formę oszczędzania w ramach III filaru emerytalnego, która także będzie akceptowana przez banki jako wkład własny, wynosi 1,2-krotność prognozowanego na dany rok przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce krajowej.
Książeczka mieszkaniowa
Pamiętasz popularną metodę oszczędzania na własne M z czasów PRL-owskich, jaką była książeczka mieszkaniowa? Posiadacze takich dokumentów założonych do 23 października 1990 r. mają prawo do tzw. premii gwarancyjnej. Jest ona wypłacana na podstawie ustawy z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (tekst jednolity: Dz.U. z 2013 r., poz. 763). Istotne jest, że wniosek o likwidację książeczki mieszkaniowej trzeba złożyć w terminie 90 dni od dnia wystąpienia czynności uprawniającej do wypłaty premii. Obecnie jeszcze ponad milion Polaków może skorzystać z tego rozwiązania!