Interesuje mnie

Ruszają poważne inwestycje w Odrę

Po wielkiej powodzi w 1997 roku, która szczególnie dotkliwie obeszła się z Wrocławiem, ze wszystkich stron dochodziły obietnice polityków i urzędników o wielkich planach inwestycyjnych, dzięki którym miasto będzie bezpieczne. Powstał nawet specjalny program Odra 2006, który przewidywał, że w tym terminie ukończone zostaną najważniejsze przedsięwzięcia chroniące stolicę Dolnego Śląska przed kolejnym zalewem. Niestety z ambitnych planów nic nie wyszło. Teraz jest szansa, aby je zrealizować dzięki pieniądzom z Unii Europejskiej

Dzięki inwestycjom w modernizację Wrocławskiego Węzła Wodnego miasto będzie bezpieczniejsze

Właśnie ruszyło kilka projektów, które poprawią bezpieczeństwo powodziowe miasta. Całość prac na samym Wrocławskim Węźle Wodnym będzie kosztowała około 1,5 mld zł i potrwa co najmniej do końca 2015 roku. Wrocławski Węzeł Wodny powstał po powodzi w 1903 roku. Według pierwotnych założeń jest w stanie bezpiecznie przeprowadzić przez miasto 2400 m3 wody na sekundę. Jednak podczas powodzi w 1997 roku maksymalny przepływ wynosił 3600 m3 wody na sekundę.

Wały Kotowice–Siedlce

Pewną inwestycją jest już start remontu wałów o łącznej długości prawie 21 km na odcinku między podwrocławskimi Kotowicami a Siedlcami. To właśnie w Kotowicach w 1997 roku doszło do przerwania wałów przez falę powodziową płynąca w stronę Wrocławia. Przetarg na inwestycję wygrała firma Skanska, która pod koniec sierpnia podpisała umowę z Dolnośląskim Zarządem Melioracji i Urządzeń Wodnych. Planowany koszt inwestycji, która potrwa dwa lata, to 66 mln zł. Inwestycja zacznie się od wycinki drzewostanu porastającego wału i zostanie podzielona na trzy etapy. Pierwszy obejmie przebudowę wału o długości ponad 10 km między miejscowościami Kotowice i Siedlce. W skład prac wejdzie m.in.: budowa bramy przeciwpowodziowej, przebudowa przepustów, modernizacja dróg. Dzięki przeprowadzeniu tych prac znacznie podwyższy się poziom ochrony miejscowości leżących na lewym brzegu Odry, tj. Kotowic, Siechnic i Zakrzowa. Drugi etap prac obejmuje okolice miejscowości Radwanice, gdzie wyremontowane zostaną obwałowania polderu Oławka oraz wałów rzeki Szalonej o łącznej długości 10 km. Roboty te pozwolą ochronić przed powodzią Księże Małe, Świątniki i Bierdzany oraz miejscowości Radwanice i Siechnice. Trzeci etap inwestycji obejmie najkrótszy, bo zaledwie 700-metrowy odcinek wału położonego na lewym brzegu rzeki Oławy.

Nabrzeża w centrum

Startuje także kolejna inwestycja, która poprawi nie tylko ochronę przeciwpowodziową Wrocławia, ale i podniesie znacznie walory estetyczne nadodrzańskich bulwarów w centrum miasta. Chodzi o wart 54 mln zł kontrakt „Modernizacja bulwarów Odry Śródmiejskiej”, który z konsorcjum firm Pol-Aqua i Dragados podpisał Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Chodzi o kapitalny remont murów oporowych nadodrzańskiego nabrzeża znajdujących się w centrum Wrocławia. Umocnienia, z których najmłodsze mają 100 lat, są w złym stanie, bowiem niepielęgnowane od co najmniej kilkudziesięciu lat ulegały systematycznemu niszczeniu przez siły natury. Inwestycja obejmie mury oporowe ciągnące się na odcinku 3 km od mostów Mieszczańskich i mostów Dmowskiego do mostu Pokoju. Ciekawostką jest, że w trakcie remontu na niektórych murach oporowych osadzone zostaną rurki drenarskie, które umożliwią powstanie kolonii lęgowych jaskółek brzegówek.

Fot. Paweł Stafij

Kanał powodziowy Widawy

Jak na razie najdroższym zadaniem w ramach całego projektu poprawy bezpieczeństwa powodziowego Wrocławia jest pogłębienie tzw. Starej Odry i kanału powodziowego Widawy. Jak podano, w wyniku inwestycji z dna obu kanałów zostanie wybranych około 380 tys. m3 osadów zalegających na dnie. Pracami zajmuje się firma Energopol ze Szczecina, której wykonanie robót za 280 mln zł zlecił Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej. Prace potrwają dwa lata i obejmą m.in.:

1. Modernizację i udrożnienie kanału powodziowego wraz z międzywałem na odcinku od dolnego stanowiska Jazu Bartoszowice do ujścia do Starej Odry. W ramach tego zadania RZGW planuje zwiększenie przepustowości zarówno kanału powodziowego, jak i mostu Chrobrego i Jagiellońskiego oraz modernizację wału rozdzielczego pomiędzy kanałem powodziowym i żeglugowym.

2. Udrożnienie Starej Odry od dolnego stanowiska Jazu Psie Pole do mostów kolejowych Poznańskich.

Najważniejsze przed nami

Start długo wyczekiwanych wyżej wymienionych inwestycji cieszy, jednak aby efekt ochrony przeciwpowodziowej był pełny, konieczne jest wykonanie 100% zakładanego planu. Kluczowa jest budowa suchego zbiornika przeciwpowodziowego Racibórz Dolny, który ma powstać na Odrze niedaleko od granicy z Republiką Czeską, w pobliżu miasta Racibórz. Całkowita pojemność polderu wyniesie około 185 mln m3. Zadanie obejmuje budowę zapory o długości 4 km przez dolinę Odry, która będzie miała maksymalną wysokość 10,5 m powyżej poziomu koryta Odry. Szacowany koszt inwestycji, mającej za zadanie przechwycenie fali powodziowej, to kilkaset mln euro. W lipcu wydano pozwolenie na jej budowę, a zakończenie budowy szacuje się na rok 2017. W ramach modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego również pozostało wiele do zrobienia. Przebudowa obwałowań i wałów Odry obejmie jeszcze m.in. budowę obwałowań polderu Bliżanowice–Trestno, modernizację wałów na Popowicach, Kozanowie, Maślicach, Praczach Odrzańskich, Rędzinie, Różance czy Osobowicach. Zlikwidowany zostanie polder Paniowice oraz obwałowania przy stopniu wodnym Rędzin o łącznej długości 8,95 km. Bardzo ważnym zadaniem jest powiększenie kanału ulgi Odra–Widawa w taki sposób, aby pomieścić przepływ wód powodziowych z Odry do Widawy wynoszący około 320 m3/s w czasie powodzi podobnej do tej z 1997 roku. Przepustowość Widawy zostanie zwiększona do 350 m3/s. W tym celu konieczna będzie m.in. budowa nowego jazu zasuwowego na wlocie kanału Odra–Widawa wraz z obwałowanym przelewem spływowym. Jaz ten będzie budowany jednocześnie z przebudową prawostronnych obwałowań koryta Odry oraz przebudową wielu mostów kolejowych i drogowych.

Przeczytaj także artykuły o powiązanej tematyce:

Podobne artykuły