Pomoc prawna przy zakupie mieszkania
Indywidualnymi sprawami konsumenckimi nie zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta, który jest powołany do występowania w interesie publicznym i interweniowania w wypadku naruszenia zbiorowych praw konsumentów.
Na stronie internetowej UOKiK – http://www.uokik.gov.pl/rejestr_klauzul_niedozwolonych2.php znajduje się rejestr klauzul niedozwolonych, czyli zapisów, które nie mogą znaleźć się m.in. w umowach podpisywanych z deweloperami. Korzystając z zaawansowanej wyszukiwarki klauzul dostępnej na tej stronie, możemy np. wyszukiwać klauzule po branży (Nieruchomości) lub po nazwie pozwanego – np. dewelopera, na którego został nałożony zakaz stosowania konkretnej klauzuli. W przypadku zawarcia z deweloperem umowy, w której znalazła się niedozwolona klauzula, możliwe jest złożenie do UOKiK zawiadomienia o podejrzeniu stosowania przez przedsiębiorcę praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.
- Miejski Rzecznik Konsumentów dla Wrocławia, ul. Świdnicka 53, 50-030 Wrocław, tel. 71 777 75 59, brk@um.wroc.pl
- Powiatowy Rzecznik Konsumentów dla powiatu wrocławskiego, ul. Tadeusza Kościuszki 131, 50-440 Wrocław, tel. 71 722 17 00, prk-wroclaw@powiatwroclawski.pl
Organizacje pozarządowe, które udzielają porad prawnych i zajmują się indywidualnymi skargami konsumenckimi, na co dostają dotacje od UOKiK:
- Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (siedziba w Warszawie), bezpłatna infolinia: 0 800 800 008 (dni powszednie g. 9–17)
- www.dolceta.eu/polska – konsumencki portal edukacyjny
- www.giih.gov.pl – polubowny sąd konsumencki
Stowarzyszenie zrzeszające inwestorów:
- Polski Związek Firm Deweloperskich – stowarzyszenie zrzeszające inwestorów, www.pzfd.pl, ul. Żurawia 32/34, 00-515 Warszawa, tel. 22 745 01 00, 22 622 53 49, faks 22 625 37 81, biuro@pzfd.pl