Interesuje mnie

Jak przygotować się do sprzedaży mieszkania

Kiedy właścicielowi zależy na szybkiej sprzedaży mieszkania, łatwo przeoczyć konieczność dopełnienia pewnych formalności, przez co sfinalizowanie transakcji może opóźnić się o wiele miesięcy. Podpowiadamy, co warto zrobić, żeby nie dopuścić do takiej sytuacji, a tym samym – przez pośpiech i nieuwagę – nie stracić potencjalnych klientów.

Bez niespodzianek

Pierwsza rzecz, która powinna zainteresować każdego właściciela mieszkania przed jego sprzedażą, to sprawdzenie, czy w dokumentach rzeczywiście figuruje on jako właściciel lokalu. Aby zbyć jakąkolwiek nieruchomość, trzeba mieć do niej tytuł prawny potwierdzony stosownym dokumentem lub pełnomocnictwo od właściciela w formie aktu notarialnego – inaczej sprzedaż nie będzie możliwa. Wcześniejsze postaranie się o pełnomocnictwo przydaje się zwłaszcza w przypadku współwłasności, kiedy jeden ze współwłaścicieli mieszka w innym mieście lub kraju. Co do zasady: przy sprzedaży wspólnego mieszkania wymagane jest, żeby do aktu notarialnego przystąpili wszyscy współwłaściciele, jeżeli jednak jeden z nich będzie miał pełnomocnictwo od pozostałych, będzie można sfinalizować transakcję.

 

sprzedaż mieszkanie kamienica

Najważniejszy dokument mieszkania to księga wieczysta, w której figuruje nazwisko właściciela lokalu

 

Porządek w papierach

Najważniejszy dokument mieszkania to księga wieczysta. Obecnie wszystkie takie księgi dla miasta Wrocław oraz gmin: Kobierzyce, Sobótka i Żórawina, prowadzone przez Sąd Rejonowy dla Wrocławia-Krzyków, dostępne są w formie elektronicznej, w związku z czym można je przeglądać również przez Internet, nie wychodząc z domu. Warto jednak pamiętać, że w niektórych gminach Dolnego Śląska spotyka się jeszcze księgi wieczyste w formie papierowej i wtedy żeby sprawdzić, czy jest się wpisanym jako właściciel, trzeba udać się do właściwego dla danego rejonu sądu wieczystoksięgowego. Informacja o aktualnym właścicielu nieruchomości powinna znajdować się w drugim dziale księgi wieczystej.

 

Przy okazji przeglądania księgi każdego właściciela powinny również zainteresować inne informacje dotyczące danej nieruchomości, jak np. prawidłowy adres (mogło się bowiem zdarzyć, że zmieniła się nazwa ulicy, a w dokumentach figuruje jeszcze stara), powierzchnia nieruchomości czy jej opis. Warto mieć na uwadze, że nawet w księgach wieczystych zdarzają się pomyłki. Dotyczy to chociażby takich przypadków, gdy przed wielu laty w księdze wieczystej błędnie przepisane zostało chociażby tylko jedno słowo, np. w opisie nieruchomości zamiast „garaż pod budynkiem” ktoś kiedyś błędnie wpisał „garaż przed budynkiem”. Takie przypadki zdarzały się zwłaszcza w ubiegłych latach, kiedy księgi były prowadzone w formie papierowej, a wpisy w nich były dokonywane ręcznie. Jedna pomyłka sprzed wielu lat może być później przez lata powielona w innych dokumentach i często trudno nawet dociec, kto i kiedy popełnił błąd. O ile może mieć to niewielkie znaczenie dla samego kupującego, który naocznie może przekonać się, gdzie tak naprawdę jest ten garaż, o tyle może to być kłopot np. dla rzeczoznawcy, który będzie wyceniał nieruchomość dla banku. W czasach, kiedy bardzo dużo osób korzysta z kredytów hipotecznych, warto jest wyprostować te nieporozumienia, ponieważ one również mogą wpłynąć na to, że kupujący dopiero po wyjaśnieniu wszystkich nieścisłości otrzyma pozytywną decyzję kredytową i będzie mógł kupić nieruchomość.

Tylko drogą oficjalną

Warto przy tym pamiętać, że wszelkie uzupełnianie lub poprawianie błędnych danych może się odbyć wyłącznie na podstawie urzędowych dokumentów. Nie wystarczy więc zgłosić w sądzie wieczystoksięgowym, że zaistniała pomyłka, ale trzeba ją również udowodnić stosownymi dokumentami urzędowymi. Jeśli chodzi o opis nieruchomości, to podstawą do wpisów w księdze wieczystej są informacje z ewidencji gruntów i budynków. W takim wypadku należy więc udać się do urzędu prowadzącego ewidencję gruntów i budynków i otrzymać (odpłatnie) wypis z właściwymi danymi dotyczącymi nieruchomości.

 

sprzedaż mieszkania

Ważny jest prawidłowy adres, powierzchnia czy opis mieszkania zawarte w księdze wieczystej

 

Składając wniosek o taki wypis, trzeba zaznaczyć, że jest to dokument potrzebny do dokonania wpisu w księdze wieczystej, a wtedy otrzymamy wypis z pieczątką potwierdzającą, że dokument jest przeznaczony do dokonywania wpisów w księdze wieczystej. Bez takiej adnotacji wypis z ewidencji gruntów nie przyda nam się w postępowaniu przed sądem wieczystoksięgowym. Musimy też wiedzieć, że wszelkie wnioski o dokonanie zmian w księgach wieczystych muszą być składane na odpowiednich formularzach. Wniosek napisany odręcznie albo nawet na komputerze, ale niezgodny z obowiązującymi formularzami, zostanie zwrócony. Formularze można pobierać w sądach albo wydrukować sobie ze strony internetowej Sądu Okręgowego (zakładka „Wzory i formularze”) lub Ministerstwa Sprawiedliwości:

www.wroclaw.so.gov.pl

www.ms.gov.pl

Podobne artykuły